Försäljningsutveckling i våra kassor
Ett bra sätt att titta på vår utveckling är att följa det som slås in i våra kassor.
Denna data kan man bl.a. följa via undersökningsföretaget Nielsen. Just Nielsen är det som våra leverantörer
följer mest av allt, så det är mycket viktigt att prestera bra i dessa undersökningar.
På de kommande fyra sidorna ser ni utvecklingen för 1. Dryck, 2. Konfektyr, 3. Snacks och 4. Snus.
Vi har nu ett trendbrott där just Dryck, Konfektyr och Snacks har en mycket bra utveckling, det är väldigt positivt
och det syns att vi har kommit igång bra med våra kampanjer. Snuset är vi väldigt stora på, men vi ökar inte.
Graferna läser ni så här:
• I höjdled ser ni ökningen på kategorin i % för respektive kedja
• I sidled ser ni hur stor respektive kedja är i % av marknaden. Storleken på bubblan och siffran i bubblan
visar även det hur stor respektive kedja är. Värdet i bubblan är miljoner kronor, förutom på snuset då det är
volym.
Naturligtvis så finns det en pandemieffekt. Siffrorna avser de senaste 13 veckorna jämfört med samma period
förra året. Vi ska vara mycket nöjda med vår prestation, det är bara Reitans två koncept som går starkare just nu
och det är inte så konstigt, de hade det väldigt svårt under pandemin med sina butikslägen i tunnelbanan etc.
Bra jobbat!!